w3Lc0m3


Friday, October 30, 2009

kerajaan kna lh amek kesah glngan yg brpndapatan rndah..

KUALA LUMPUR: Kalangan pemilik kereta berusia tidak bersetuju dengan peraturan baru yang mewajibkan kenderaan penumpang berusia lebih 15 tahun menjalani pemeriksaan tahunan di Puspakom sebelum memperbaharui cukai jalan.

Mereka berpendapat ia membebankan golongan berpendapatan rendah yang tidak mampu membeli kenderaan lain atau membaik pulihnya jika kenderaan yang dibawa gagal melepasi tahap kelulusan Puspakom.

Selain itu, Puspakom dibimbangi tidak mempunyai kemampuan membuat pemeriksaan sehingga menyebabkan pelanggan menunggu lama di pusat pemeriksaan apabila peraturan baru itu dikuatkuasakan pada 1 Januari tahun depan.

Penghantar surat, Budiman Taib, 33, berkata prosedur itu merumitkan kerana jika kenderaan mempunyai masalah ketika pemeriksaan, semua urusan pembaharuan cukai jalan akan tergendala.

"Saya mempunyai kenderaan berusia dan ini membebankan kerana pemilik perlu menghantar kenderaan ke Puspakom dan menunggu lama untuk proses yang leceh itu," katanya yang memiliki Proton Wira berusia hampir 15 tahun.

Beliau juga berkata, selain itu, kos juga bertambah kerana Puspakom akan mengenakan caj untuk pemeriksaan.

Jurutera, Wan Khairuzaman Wan Nordin, 44, juga tidak setuju kerana ia akan membebankan golongan miskin yang memiliki kenderaan berusia lebih 15 tahun.

"Pemilik kenderaan seumpama ini kebanyakannya golongan berpendapatan rendah. Ia akan membebankan mereka apatah lagi membabitkan kos.

"Ia akan merumitkan prosedur permohonan cukai jalan kerana pemilik terpaksa menunggu untuk memastikan kenderaan melepasi pemeriksaan," katanya yang memiliki sebuah kereta Honda lama yang hampir berusia 15 tahun.

Eksekutif syarikat swasta, Mastura Mohd Sidek, 42, berkata peraturan itu akan menyukarkan golongan berpendapatan rendah terutama yang memiliki satu kenderaan.

"Kenderaan lama mesti ada masalah yang menyebabkan permohonan cukai jalan tertangguh dan seterusnya menyukarkan urusan seharian," katanya.

Wakil jualan, Raduan Basarudin, 46, berkata kerajaan perlu memastikan Puspakom meningkatkan kecekapan bagi mengelakkan peraturan baru itu menyusahkan orang ramai.

"Peraturan ini memang bagus bagi menjamin keselamatan, namun Puspakom perlu menaik taraf mutu perkhidmatan serta kecekapan supaya tidak menyusahkan pemilik yang terpaksa menunggu lama ketika kereta menjalani pemeriksaan," katanya.

Akhbar semalam melaporkan peraturan yang dianggar membabitkan kira-kira sejuta kenderaan, adalah antara 18 langkah baru dalam kajian semula Dasar Automotif Nasional (NAP) bagi meningkatkan daya saing industri automotif tempatan serta menawarkan kenderaan lebih selamat, mesra alam dan berteknologi tinggi.

Sementara itu, pelajar, Mohd Khairul Zakaria, 22, bersetuju kerana ia adalah untuk keselamatan pengguna jalan raya.

"Peraturan ini wajar kerana faktor keselamatan harus diutamakan. Kenderaan terlalu uzur bukan saja membahayakan pemandu, malah pengguna jalan raya lain," katanya.

Tuesday, October 27, 2009

3xAm T0day!!!

wa...im really scared of it..
bcoz of today hav a paper tht i hate it..
paper yg sriously lot of fact..
mus read n hfal..too tied to hfal..
so i hope juz pass this paper..
not to much in my expcttion on this paper...
wish me luck k..huhu

Monday, October 26, 2009

s3LAmat M3ndUduk1 P3peR1k5Aan..

pjam celik aku dh brada mnggu exam..
rsa cm bru je msuk s.alam..
tp xsngka skrg dh hjung sem..
so doa2 kn lh ek aku brjya..hehe..
gd luck utk sume..
push to study k..


Ni khas utk sume k..
hasil dsign aku utk sume..
klu xcntik 2 maaf la k..
jnji msj aku smpai kt hmpa sume..




IstiADat KNvok3sy3n...



atas prmntaan mmber ku si keown,aku pn mngarang la..
actlly this week dh start exam..
but then spent time mngadap blog jp..
al-mklumla...xleh cncern stdy 4 long time priod..hehe

masa knvo aritu,prmlaan istiadat 2 ada prtnjukkn vdeo..
memg touchng kot bla tgk..
yela...slama 3thun kna 'ganyang' skrg dh brjya..
plg touchng bla tgk vdeo yg prents nangis ats kjyaan anaknya..
aku pn trfkir,adakh prents aku pn cm2 gk??
mnagis sbb gmbra anknya dh brjaya...
dri ctu lh aku mla rsa smngat sgt nk push lg stdy..
trget aku utk dgree ni tmat ngn frst class dgree..
klu ANC rsanya cm xmmpu je cz sem ni aku rsa pointr aku drop..

msa dh abis istiadat 2,aku tgk rmai yg kuar dsmbut dgn hdiah dri kluarga..
tp aku xnmpak kt mne prents aku..
dlm at aku,aku xnk hdiah papepn..
cz skrol dploma ni adalh hdiah aku utk prents..
las skli aku jmpa gk prents aku..
tgk2 aku dpt gk hdiah n bnga..
sjambak bnga mak sdara aku bg..
hdiah plk prents aku bg...
rsa trharu sgt..huhu..












ps2 aku xnk nyush prents aku tnggu lma2..
cz aku nk brgmbar ngn mmber n nk antar jubah plk..
so prents aku pn bli..
bla diorg blik,sesi brgmbar ngn mmber2 plk..
mmber dri 3jejaka frst batch CS kedah..
kmi 3org je yg tngkap byk gle gmbar...hehe..
4 all graduate stdent,cngrats..
n yg mne blum grad,stdyhard...
jgn hmpa kn prents anda..
sbb kta mnuntut ilmu bukn utk kje..
tp sbg kwjipan yg dtntut dlm islam..
prbtulkn niat kta bla nk mnntut ilmu..
kje ni smuanya d tgn ALLAH...INGAT!!!

kt bwah ni ada ckit2 gmbar yg smpat kmi tngkap..hehe..











Tuesday, October 20, 2009

GREEN BEAN SOY DRINK= HARAM!!!

GREEN BEAN SOY DRINK Salam semua. Kali ini saya nak sentuh ttg minuman ringan keluaran Yeo Hiap Seng, jenama salah satu pembekal minuman ringan yg tak asing lagi di rantau ini khususnya Singapura danMalaysia .

Pernahkah anda dengar ttg keluaran produk minuman YHS yg terkini, khususnya minuman kacang soya fusion dgn kacang hijau? Jika anda di Singapura, harap2 baca dulu ya, bahan-bahan yg terkandung dalam minuman ini.


Semasa saya ke salah sebuah pasaraya tempatan, terpandang saya ke arah minuman ini yg saya fikir adalah salah satu lagi keluaran terbaru YHS. Iyerlah, apalah bahan yg nak dibubuh dlm minumankan? So I pick up one and brought to office. Tapi, bila saya baca ingredientsnya.......

Cuba lihat kat pic ini.

Cuba lihat dekat-dekat........

Apa ke benda ni? Rupa-rupanya E471 is derived from pig. MasyaAllah, dah takde lagi ke sumber yg baik, yg murni, darimana pihak pengeluar nak dapatkan bahan atau sumber utk membuat produk minuman mereka???? Tidakkah mereka peka dgn pengguna2 Islam yg sememangnya ramai telah terbiasa dgn minuman yg mereka bekalkan atas jenama YHS???

Belek punya belek.....hah, patutlah. Minuman ni diperbuat di....... di negara yg dah mmg dah tersohor bubuh melamine dalam susu!!

Apapun, saya sekedar berkongsi info dan diharap sesiapa yg teringin nak merasa minuman jenama YHS "Green Bean Soy Drink", lupakan sajalah niat anda tu. Tak berbaloi bahan yg haram jika memasuki dlm tubuh badan kita ni!! Harap dapat sebarkan info ini terutama sekali kpd anak-anak kita yg mungkin kurang arif ttg perkara ini.

Do not drink FANTA APPLE, as it contains (E211, E224) Fat of Pork(PIG)

Wednesday, October 14, 2009

Tsunamis

msih igt lg x stu bncana tlah mlanda ngra kta..
bg aku bncana itu adlah kli prtma dlm hdup aku..
msa 2 brlku aku bru form4..
pd masa yg sama,aku brada kt umh tkwan aku..
kt penang..mjurlah aku x dtimpa bala bncana 2..
alhamdulillah...
papepn, mngkin ada yg xtau bncana apa..
bncana 2 adalah TSUNAMI....
sbut psal TSUNAMI...agk2 pnca dri apa ek??
actlly ada byk pnca leh brlku TSUNAMI...
klu nk tau, dgrlh my speech bout...
'causes of TSUNAMIS'...
on this friday...hehe..zaaaaaaaaassss

Thursday, October 8, 2009

website NATURE88...

website nature88 in developing...
and will be launch as soon as possible..

layarilah
NATURE88
bila dh dlncarkn k..
slmat melayari..