w3Lc0m3


Blogger Graphics

Sunday, April 22, 2012

tunang??nikah??kawen??

dsbbkn umo aku dh mmasuki 24,jd aku dh mula lh mndekati ngn ilmu agama..
tmbahan plk skrg aku dh abs bljar n xsmbung master lg..
so nk tnggu smpai bila baru nk bljar ttg ilmu agama..
espcially yg laki kt luar sana la..smpai bila hmpa nk rjin bljr ilmu agama??
dk buru dunia ja..ilmu agama sgt pnting bila anda nk kwen cz anda akn jd pmimpin kpd isteri..
jd pmimpin dari semua aspek..n plg pnting,bila ksalahan isteri ttg isu agama,si suami yg tnggung tau..
so be prepared la..jgn tau nk kwen sbb nafsu ja..apa la..wt malu kaum laki ja..


so aku post bukn pa..
nk crita ckit pasal prosedur kwen dlm islam cz kita tgk skrg org ska mlbihi kn adat dari ibadat..
dsbbkn adat la mmbuatkn ramai laki sngsara cz nk kna kmpul duit yg byk tahap gaban 2...
padahal adat bukn mmbhagiakn suami isteri, tp ibadat yg mmbahagiakn..undrstand??
kita tgk knduri kawen dh la..gila2 nk wt..
2 xmasuk lg dgn pelamin la apa la..padahal sumenya 2 adat ja..
bukn ada pn..


ada yg siap wt adat agama lain spt
bersanding..yg aku pnh bljar sblm ni ialah adat brsanding ni ialah ikut agama majusi iaitu agama yg mnyembah api..
apa itu agama yg mnyembah api??
snang nk bg hmpa fhm,agama mnyembah syaitan cz syaitan dprbuat dari api..
sstgh pndapat ustaz mngatakn yg g knduri kawen adalah wajib n ada yg kata sunat muaakad..
not sure bout that yg mna satu..mklum la aku ni ilmu agama xhebat mana sgt..
tp aku byk dgr,knduri ni wajib g..repeat again, 'WAJIB'..
psal pa aku repeat balik??sbb aku nk bgthu yg knduri ada persandingan jtuh hukum xdgalakkn g..tgk...sbb ada prsandingan ja trus jd xwajib g..
betapa bhayanya persandingan..n bersanding sbnarnya xharam..
aik!!!mest dk kliru kn..dh xharam knapa xdgalakkn g knduri kwen trsebut kn..relax dlu..memg xharam sbnarnya..
yg jd haramnya bila bersanding d dpn bukn muhrim..
so jwbnya klu nk bersanding kna dpn prents n mak bapak mntua je la kn..


ok..lets jump to other 'adat' yg jd isu skrg..
nex ialah makin mnjadi2 ttg adat knduri tunang..hebah sana cni..
wt knduri plk siap jmput 'mai la umh..ada wt mkn ckit2 knduri prtunangan aku'..sbnarnya dlm agama ialah tunang p2t drahsiakan..
skali lg..'DIRAHSIAKAN'..yg hebahnya ialah perkahwinan..
'PERKAHWINAN'..


uish..byk lg sbnarnya aku nk crita..tp xpa la..smpai cni dlu la..
ni semua aku summarize balik dari bbrapa ustaz yg pnh mncritakan ttg hal ni..
so klu ada salah silap,mntak ampun mntak maap..aku saja nk tmbulkn isu ni..
utk nk bg sume mula lh mncari ilmu agama..klu ada yg masih cnfius,better g tnya ustaz2 ya..
chill~~..rnung2kn n slamat beramal..hehe

2 comments:

muraabra said...

Terbaik la tajuk ni...

Medayn-XfX system said...

thnkx 4 comment..ni skadar share dari apa yg pnh dpelajari..mngkin ada byk slap dlm petikan ni..biasalh..ilmu ni sgt byk shingga mnimbulkan byk pendapat..hehe